Кол-центр Херсонобленерго +38 (0552) 48-06-20, 48-06-06

Питання приведення тарифів для населення до економічно обгрунтованих

 ЧОМУ ЗРОСЛА ЦІНА ДЛЯ НАСЕЛЕННЯ?

     Підвищення тарифів на комунальні послуги, в тому числі на електроенергію – одне з найбільш актуальних питань, що хвилюють громадян України. Без сумніву, людей цікавить, чому збільшується вартість «благ цивілізації». Розуміючи гостроту проблеми, Національна комісія регулювання електроенергетики (НКРЕ), яка встановлює тарифи на електроенергію по всій території Україні, надала свої рекомендації щодо роз'яснювальної роботи з приведення тарифів на електроенергію для населення до рівня, що відшкодовує витрати на її виробництво, передачу і постачання.

 

     Почнемо з того, що роздрібні тарифи на електроенергію для непобутових споживачів (так званих промислових споживачів, до яких не відноситься населення) формуються кожен місяць, а їх розрахунок проводиться за формулою, в якій складаються такі складові: прогнозована оптова ринкова ціна, тариф на передачу місцевими (локальними) електромережами та тариф на постачання електроенергії. Крім того, враховуються нормативні технологічні втрати при її транспортуванні. Оптова ринкова ціна – це вартість електроенергії для енергопостачальних компаній, вона однакова для всіх регіонів Україні. Вся електрика, вироблена генераціями країни: атомними-, тепловими-, гідростанціями, альтернативними джерелами і т. д. надходить в держструктуру, яка називається «Енергоринок». У свою чергу «Енергоринок» формує середню ціну, тобто оптову. Цю ціну до відома енергопостачальних компаній (серед яких, зокрема, і «Херсонобленерго») доводить НКРЕ. Зростання оптової ринкової ціни на електроенергію та витрат на її передачу і постачання обумовлено, насамперед, збільшенням витрат на паливо у зв’язку із зростанням вартості первинних енергоносіїв, зокрема, природного газу, ядерного палива, вугілля. Енергопостачальні компанії на загальних підставах купують електроенергію за оптовою ціною. З вищесказаного видно, що «обленерго» не впливають на величину роздрібного тарифу при його формуванні. У роздрібному тарифі частка оптової ціни – 80-85%. А 15-20% в роздрібному тарифі припадає на передачу та постачання електроенергії. Завдяки цим тарифам відшкодовуються витрати енергопостачальної компанії за основними видами діяльності – передача та постачання електричної енергії. В тому числі відшкодовуються втрати електричної енергії в мережі, витрати на реконструкцію та модернізацію обладнання та сплату податків.

 

     Тарифи на електричну енергію для побутових споживачів (населення) фіксовані та однакові по всій території України. За даними НКРЕ, сьогодні населення лише частково оплачує фактичну собівартість електроенергії. Станом на 1 березня 2011 року населення відшкодувало лише 25,65% реальних витрат на виробництво, передачу та постачання електричної енергії. Різниця покривається промисловими, сільськогосподарськими, бюджетними та іншими споживачами, незважаючи на те що загальні витрати на виробництво, передачу та постачання електрики для промислового сектора набагато нижчі, ніж для населення. Як стверджують в НКРЕ, внаслідок занижених розцінок на кіловат-годину для населення «роздрібні тарифи на електроенергію для непобутових споживачів України є фактично завищеними приблизно на 22%, внаслідок чого постійно збільшується кінцева ціна на всі їх товари та послуги». Йдеться, зокрема, про більшість продуктів харчування, промислових виробів, побутових та інших послуг, питома вага електроенергії в яких займає істотну частку.
 

      Практика перехресного субсидування населення промисловістю, що склалася в Україні, абсолютно протилежна світовим тенденціям, коли ціна електрики для населення, як правило, вище, ніж для непобутових споживачів. Фахівці НКРЕ зробили порівняльний аналіз цін на електроенергію для населення в країнах СНД і в Європі. Так, тарифи на електроенергію для населення в Україні є найбільш низькими не тільки в Європі, але й серед країн колишнього СРСР. Станом на другий квартал минулого року, зокрема, в Казахстані ціна кіловат-години складала 4,55 цента, у Росії – 5,27, у Вірменії – 6,59, в Грузії – 7,55, у Молдові – 11,45 цента. Серед усіх держав знайшлися лише дві (Литва та Україна), де тариф для населення нижче, ніж для промисловості.
 

      Проблема розриву між тарифами на електричну енергію для населення та для промисловості існує більше десяти років, однак в останні роки обсяги перехресного субсидування набули загрозливого характеру, а його сума вже в 2010 році перевищила 24 млрд. грн. Така економіка – шлях в нікуди, шлях до загибелі галузі. Тому НКРЕ перед керівництвом країни поставило питання про перегляд тарифів для населення у бік збільшення.
 

     Указ Президента України № 504 відкрив можливості для виправлення цієї ситуації і поступового приведення тарифів на електричну енергію для населення до економічно обґрунтованого рівня. У поточному році НКРЕ зроблені певні кроки в цьому напрямку. Так, з лютого 2011 року запроваджено так звані «блочні» тарифи, що дозволило довести рівень тарифів до 24,7% від економічно обґрунтованого. З 1 квітня 2011 року тарифи підвищено для всіх категорій споживачів ще на 15%, що дало можливість підняти цей рівень до 30% від економічно обґрунтованого. Після останнього підвищення тарифів зроблено розрахунок, в середньому, на 200 кіловат. Виходячи з даного обсягу, людина має заплатити за місяць в середньому на 12 гривень більше, ніж раніше. При цьому різницю між фактичним і розрахунковим тарифом покривають знову-таки промислові підприємства, які викладають за кіловати набагато більше коштів.
 

     Підвищуючи тарифи для населення, НКРЕ хоче поступово ліквідувати практику перехресного субсидування і паралельно впровадити механізм адресної допомоги малозабезпеченим громадянам. Крім того, за рахунок підвищення тарифів сформуються матеріальні джерела для поліпшення електричних мереж і якості обслуговування споживачів. Протяжність мереж в Україні – 922 тисячі кілометрів, середня зношеність яких становить 70 відсотків. За оцінками НКРЕ та Міністерства енергетики та вугільної промисловості, для їх відновлення необхідно 130 мільярдів гривень. Темпи відновлення зношених мереж усіма енергопостачальними підприємствами не встигають за збільшенням споживання енергії – зростанням навантажень. Для всіх «обленерго» існує одна й та сама проблема: неможливість швидко вкласти в ремонт багато грошей. При цьому має місце постійне зростання споживання електроенергії саме населенням і «дрібномоторним» бізнесом, що розташувався в житлових будинках. Наприклад, на перших поверхах житлових будинків (у викуплених та орендованих приміщеннях) магазини, перукарні, кафе, бари і т. д. встановлюють кондиціонери, прилади опалення та офісну техніку. Таким чином, споживання електроенергії населенням в Херсонській області з кожним роком зростає, при цьому споживання електроенергії промисловістю знижується.
 

      Чи буде надалі рости тариф на електроенергію для населення, фахівці «обленерго» всіх регіонів Україні, на жаль, не можуть знати. Яким чином на вищому державному рівні буде знайдений вихід з існуючої проблеми, ми найближчим часом, напевне, дізнаємося.